Så här går ansökan om bistånd till - steg för steg

Så här börjar det

Efter att du har skickat in din ansökan påbörjar biståndshandläggaren skyndsamt en utredning av dina behov och kommer att kontakta dig på telefon. Vid behov bokas också ett hembesök hos dig. Biståndshandläggaren utreder ditt behov av stöd och beslutar om du har rätt till stödet som du har ansökt om.

Din ansökan prövas utifrån Socialtjänstlagen och de riktlinjer som finns för att säkerställa att personer med liknande behov får hjälp i samma omfattning. Prövning sker alltid utifrån individuella behov.

Hur lång tid tar det att få ett beslut?

Handläggningstiden brukar variera mellan 1-4 veckor beroende på vad du ansöker om. En utredning om särskilt boende kan dröja upp till tre månader.

Du får ett beslut

Biståndshandläggare fattar ett beslut om den hjälp du har rätt till och omfattningen av stödet. Du får ett muntligt eller skriftligt besked som skickas till dig. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Mer information om hur det går till får du tillsammans med beslutet.

Du får hjälp

När du blivit beviljad en insats kommer beslutet att skickas till dig, och en beställning skickas till utföraren som kommer att ta kontakt med dig för vidare planering.

Hemvårdsinsatser utförs av det kommunala bolaget Höganäs Omsorg AB.

För serviceinsatser väljer du själv vilken utförare du vill ha. Mer information om vilka utförare av serviceinsatser som finns hittar du här. Biståndshandläggaren kan ge mer information om utförarna och kan även hjälpa till i kontakten. Kontakta då kommunens servicecenter tel 042-33 71 00.

Läs mer om hemtjänst här.

En fast omsorgskontakt kommer tilldelas dig av utföraren. Den fasta omsorgskontakten ska genom regelbunden kontakt med dig, dina närstående och/eller eventuell företrädare skaffa sig goda kunskaper om dig, ditt vardagsliv och dina behov av hjälp och stöd.

En genomförandeplan ska inom två veckor efter att din hjälp påbörjats tas fram av utföraren tillsammans med dig och eventuella företrädare.
Det är dina behov som styr genomförandeplanen. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan dig och utföraren där du har möjlighet att påverka hur, när och på vilket sätt din hjälp ska utföras. I planen ska det också stå när ni tillsammans ska följa upp den. Det ska vara minst var sjätte månad, men du kan begära att det görs oftare om du tycker att det behövs.

Vill du veta vilka krav som ställs på utförare i Höganäs? Kraven för att få utföra serviceinsatser finns sammanställda här.

När du blivit beviljad särskilt boende kan det ta mellan en dag och tre månader innan du erbjuds en lägenhet. Lediga lägenheter fördelas utifrån vem som har störst behov av omsorg och inte kötid. Enhetschefen på det aktuella boendet kontaktar dig. Du får möjlighet att titta på lägenheten och måste därefter bestämma dig skyndsamt om du vill ha den. När du tackat ja till lägenheten kommer enhetschefen att tillsammans med dig planera inflyttningen.

Du är inte garanterad att få en lägenhet på det boende du önskat även om vi försöker tillgodose ditt önskemål. Om du tackar nej till lägenheten placeras du på en separat väntelista vilket kan innebära att det dröjer innan du får ett nytt erbjudande. Om du vistas på korttidsboende eller på sjukhus och tackar nej till erbjuden plats på särskilt boende finns inga andra alternativ än att återgå till din bostad.

Du kan alltid välja att stå i kö till att byta boende. Önskar du byta boende använder du dig av e-tjänsten för detta. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om särskilt boende här

Uppföljning av beslut

Biståndshandläggare följer upp din situation regelbundet och utifrån behov. Det kan innebära ändrade hjälpinsatser eller att insatserna ökar eller minskar i omfattning.

Vill du veta mer om Höganäs resultat inom kvalitet, till exempel vad gäller personalkontinuiteten, kan du läsa här.

Vad kostar det?

Kommunen tar ut en avgift för hemtjänst. Här kan du läsa mer om vilka avgifter kommunen tar ut och hur du ansöker om nedsättning av avgift.

Här ansöker du om stöd

Vid frågor kontakta oss på: kommunen@hoganas.se Senast uppdaterad: